Buda’ya göre insan yaşamı, on iki halkalı bir nedensellik zinciriyle sürüpgider. Bu nedensellik zinciri avidya‘dan başlar. Avidya her türlü eylemin nedenidir. Zincirin son halkası ölüm’dür. Oysa Buda, önce en açık gerçeklik olarak ölüm’ü görmiş ve zinciri tersinden izleyerek nedensellik bağını meydana çıkarmıştır.
Daha açık bir deyişle, önce en belli sonucun nedenini araştırmış ve bunun doğum olduğunu görmüştür. Doğum’un nedenini varoluş’ta bulmuş ve böylece zinciri tersinden izleyerek hepsinin nedeni saydığı avidya‘ya varmıştır. Buda’nın insan yaşamını belirleyen, neden – sonuç zinciri şöyle sıralanır:
Bilgisizlik – eylem – ad ve biçim – altı duyu – dokunma – duyuş- istek – varlığa bağlanma – var olma- doğum – ölüm.
Kaynak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumunuzun silinmemesi için lütfen konu ile alakalı yorumlar yapınız.Ayrıca argo,küfür,reklam içeren,Türkçe yi düzgün kullanmayan ve kelimeleri uzatan yorumlar silinecektir.