11 Şubat 2010 Perşembe

Türk Yapımı İşletim Sistemi Pardus

Bedava işletim sistemi, Pardus, Pardus nedir?, Türk işletim sistemi, Türk yapımı işletim sistemi, Türk yapımı sistemi, Saf kan Türk işletim sistemi
Bilgisayarınızı, teknolojiyle pek alakası olmayan kişilerle kullanmak gerçekten kötü sonuçlar doğurabiliyor. Bunların arasında en önemlisi ise bilgisayarınızı tarattığınızda virüs koruma programınızın bulması muhtemel yüzlerce worm ve trojan.
Bir ay öncesine kadar bilgisayarımı ne zaman taratsam karşıma çıkan bir sürü virüsten sıkılmış olarak bir çözüm aramaya başladım ve bulmaya çalıştığım çözüm, bilgisayarımı bu hale getirene zarar vermeyecek bir eylem olmalıydı :)
Linux LogoBir çok anti virüs ve internet koruma programları araştırdıktan sonra bir yazı ile karşılaştım; “Virüsten korunmanın yolu; Pardus”. Yazının adı tam olarak böyle değildi sanırım ama bunun gibi bir şeydi. Ancak şu an bile Pardus‘la virüslerden ne derece uzak durulabilir bilemiyorum. Pardus kısaca şu: Tübitak Ulusal Elektronik ve Kriptoloji Araştırma Enstütüsü tarafından yazılan ve geliştirilen açık kaynak kodlu(Linux) bir işletim sistemi. Tamamen Türk yapımı olması bir yana, kullanımının tamamen bedava olması ve herhangi bir dosya gibi indirilip cdye çekilmesinin ardından kurulabilmesi. Aynı zamanda kurulumu, Windows’u silmeden gerçekleştirirseniz, hem Pardus’u hem de Windows’u kullanabilirsiniz.
Her neyse, yazıyı okudum ve ilginç bir durumla karşılaştım. Aslında Pardus bana hiç de yabancı değildi. Pardus’u, ilk çıktığı, beta sürümünde olduğu zamanda inidirip kurmuştum ancak geçen 5 yılda aklımdan tamamen çıkmış. Ayrıca farkettim ki, gerçekten Pardus gelişirken, onun için yapılan reklam sayısı azalmakta. Eskiden siteler Pardus için yapılmış destek bannerları koyarlardı. Şimdi ise buna hiçbir yerde rastlamıyorum.
PardusTübitak, kullanıcıların da yardımı ile Pardus’u şaşılacak derecede geliştirmiş ve neredeyse mükemmel hale getirmiş. Bence en ilginç özelliği ise, Pisi adı verilen program yükleme programcığından yüklemek için seçtiğiniz programa tıkladığınızda direk kuruluyor. Windows’ta olduğu gibi “Next, Next, Finish” butonlarına tıklamaya gerek kalmıyor. Ancak her ne kadar iyileştirilse de alışkanlıklardan vazgeçmek çok ama çok zor oluyor. Uzun zaman Windows kullanmış biri, Linux tabanının yabancı ve bir o kadar karmaşık gelen yapısı ile karşılaşınca ister istemez önyargı ile yaklaşıyor.
Pardus işletim sisteminin artılarından ve eksilerinden bahsetmek istiyorum.

Artıları

  • Tamamen bedava olması ve sürekli olarak geliştirilmesi.
  • Program kurulumunun çok kolay olması.
  • Kullanmaya alıştığınız hemen hemen bütün programları barındırması ve bunların da tamamının bedava olması.
  • Driver kurulumu gerektirmeden bütün aygıtları otomatik olarak algılayıp etkinleştirmesi.
  • Herhangi bir konuda destek almanın kolay olması.
  • Tabii ki Türk üretimi olması.

Eksileri

  • Alışmanın zor olması.
  • Her ne kadar bütün programları içerse de, programların alışılmış görünümden uzak olması nedeni ile karmaşık görünmesi.
  • Oyun çeşidinin az olması ve aynı zamanda Windows’ta çalışan oyunları tam verimle oynayamama ihtimalinin bulunması.
  • Program ve oyun alternatiflerinin az olması.
  • Bazı plug-in’lerin desteklenmemesi nedeni ile kullanılamaması.
Firefox için iki tane ipucu
Firefox, Pardus’la beraber kurulu geliyor ancak iki tane özelliği farklı olarak geliyor.
  1. Adres çubuğuna tıkladığınızda link seçili hale gelmiyor. Bunun için ya basılı tutup sürüklemek ya da ctrl+a yapmak gerekiyor. Bunun önüne geçebilmek için Firefox’un adres çubuğuna about:config yazın ve browser.urlbar.clickSelectsAll özelliğini True yapın.
  2. Klavyedeki silme tuşu ile önceki sayfaya gitme kısayolu iptal edilmiş olarak geldiği için bunu da elle açmak zorunda kalıyoruz. Yine adres çubuğuna about:config yazın ve browser.backspace_action seçeneğini 0(sıfır) yapın.
Pardus resmi sitesi: http://www.pardus.org.tr/
Pardus indirme sayfası: http://www.pardus.org.tr/indir/
Viki sayfası: http://pardus-wiki.org/
Bilgi edinmek ve destek almak için: http://www.ozgurlukicin.com/
Pardus’u destekleyelim :)

kaynak

Hiç yorum yok: